Od układu kierowniczego zależy precyzja prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy – układ ten jest bezsprzecznie jednym z najważniejszych w całym pojeździe. Z tego względu tak ważne jest prawidłowe ustawienie geometrii wszystkich kół, zgodnie z restrykcyjnymi normami BMW.

Geometria zawieszenia to zestaw parametrów, a dokładniej zespół kątów, które definiuje położenie oraz ruch koła podczas jazdy. Geometria uwzględnia kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zbieżność i kąt pochylenia koła. Decyduje więc o stabilności samochodu i jego kierowalności. To, jak jest ustawiona, określa przenoszenie sił między oponami i podłożem.
Wyważona geometria pojazdu ma główne zadanie: zapewnić kompromis umożliwiający kierowalność pojazdem przy jeździe na wprost, bez konieczności rezygnacji z dynamiki jazdy po łukach. Zapewnia ponadto, właściwe zużycie opon i normatywne zużycie paliwa, gwarantuje optymalne ustawienie kierownicy i bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Najważniejszym parametrem geometrii jest zbieżność. Czyli relacja wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Przyglądając się pojazdowi od góry może się wydawać, że koła są ustawione względem siebie równolegle, w rzeczywistości jednak, kąt zbieżności między nimi waha się od +3 do – 3 stopni. W przypadku dodatniego – koła są zbieżne, przy ujemnym – rozbieżne. W tym miejscu warto zaznaczyć, że przy napędzie na przednie koła zbieżność może być dodatnia, zerowa lub ujemna. Przy napędzie tylnym – tylko dodatnia.

Dla kierowcy, problemy ze zbieżnością kół są łatwe do zaobserwowania. Auto o przednich kołach zbieżnych będzie wyraźnie stabilne w jeździe na wprost. Bez trudu utrzyma kierunek jazdy, jednak dość leniwie wejdzie w zakręt. Z kolei ustawienie rozbieżne wymusza czujność i wymaga częstych korekt w czasie jazdy na wprost.

Czy geometria zawieszenia BMW wymaga regularnej kontroli? Tak, nasi eksperci zalecają, by badanie wykonywać najrzadziej co 12 miesięcy. Pamiętajmy jednak, że dla geometrii szkodliwa jest jazda po złych jakościowo drogach, pokonywanie dziur lub przeszkód na drodze, dlatego okresową kontrolę zalecamy głównie po okresie zimowym. Regularne przeglądy całej geometrii mogą powiedzieć również sporo o stanie technicznym samochodu i jego przeszłości np. o konieczności wymiany określonych podzespołów lub przebytych stłuczkach.

W przypadku podejrzenia usterki związanej z ustawianiem zbieżności kół oraz geometrią zawieszenia Twojego BMW, zapraszamy do naszego niezależnego serwisu BMW w Warszawie. Pracujemy na najnowocześniejszych stanowiskach, które komputerowo dobierają fabryczne parametry dla
poszczególnych modeli BMW. Oferujemy okresowe przeglądy oraz szczegółową diagnostykę. Zapewniamy szybką oraz fachową pomoc.