Power box czy chip tuning – Co wybrać?

Decyzja zapadła. Modyfikujemy nasz samochód. Zwiększamy moc silnika, jego moment obrotowy i usprawniamy spalanie. Naturalnym wiec wydaje się pytanie o to, z jakiej technologii skorzystać, biorąc pod uwagę efekt oraz rzecz jasna cenę. Czy zainstalować nowy program w sterowniku silnika (chip tuning), czy też postawić na dodatkowy zewnętrzny sterownik cyfrowy dopinany do wiązki samochodu (czyli tuning box lub power box)? Nie ukrywajmy, oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.

Zacznijmy od chip tuningu (czip tuning). Najprościej mówiąc jest to przeprogramowanie sterownika silnika. Modyfikacjom podlegają jego mapy, które zazwyczaj są wprowadzane poprzez gniazdo diagnostyczne. W bardzo nielicznych przypadkach istnieje konieczność demontażu i przeprogramowania pamięci poprzez fizyczną ingerencję. Efekt po profesjonalnie przeprowadzonym chip tuningu jest spektakularny. Zmianie ulegają parametry: ciśnienie doładowania turbosprężarki, dawka paliwa i/lub ciśnienie wtrysku paliwa, kąt zapłonu (benzynowe) / kąt wtrysku paliwa (diesle). Chip tuning daje też możliwości bardziej finezyjne, jednak te trzy główne parametry (dawka paliwa, ciśnienie doładowania i moment zapłonu paliwa) decydują o zdecydowanej większości przyrostu osiągów Twojego samochodu. Niekwestionowanymi zaletami poprawnie przeprowadzonego chip tuningu jest na pewno brak jakichkolwiek zewnętrznych urządzeń, mogących potencjalnie ulec awarii. Jeśli chip tuning został przeprowadzony w profesjonalnym serwisie oraz przez specjalistów doświadczonych w auto tuningu, to poprzedziła go diagnostyka na profesjonalnej hamowni samochodowej oraz indywidualne dopasowanie oprogramowania do potrzeb właściciela i możliwości auta. Ponadto chip tuning to również szansa na wprowadzenia interesujących zmian, w tym ustawienie wolnych obrotów, dawki rozruchowej paliwa, wyłączenie DPF lub FAP, zmianę limiterów prędkości maksymalnej i obrotów.

Ryzykiem związanym z chip tuningiem, szczególnie jeśli został przeprowadzony amatorsko, w autach na gwarancji, wziętych w leasing lub na wynajem długoterminowy, jest obawa, że przeróbka zostanie wykryta przez serwisanta w ASO, co w większości wypadków skutkuje odebraniem gwarancji na silnik oraz układ napędowy. Na szczęście dysponujemy sprawdzonym rozwiązaniem, opracowanym przez nas, pozwalającym na unikniecie utraty gwarancji w pojeździe po modyfikacji.

W wypadku samochodów z gwarancją z pomocą przychodzi Power Box, zwłaszcza jeśli w Twojej okolicy nie ma żadnych serwisów gwarantujących profesjonalny chip tuning przeprowadzany przez wykwalifikowanych, doświadczonych auto tunerów. W nowoczesnych, cyfrowych power boxach, czyli zewnętrznych sterownikach tuningowych, modyfikacja polega na zmianie parametrów odczytywanych przez czujniki samochodu tak, aby sterownik silnika wprowadził korektę ciśnienia doładowania i dawki (lub ciśnienia i pośrednio przez to – dawki) paliwa. Power box zmienia więc dwa parametry główne, a nie trzy, jak chip tuning. Niekiedy jednak pośredni sposób zmiany parametrów nazywany jest „fałszowaniem wskazań” i przedstawiany jako dowód na wyższość bezpiecznego chip tuningu nad power boxami. Jednak najważniejszym warunkiem poprawnego funkcjonowania auta, tak po chip tuningu czy z power boxem będzie zawsze dobre zaprogramowanie. Niekwestionowaną zaletą power boxa jest jego łatwość montażu i demontażu. Można go więc wypiąć tuż przed wizytą w autoryzowanym serwisie. Nadal jednak, power box, nawet wiodących producentów modyfikuje tylko dwa parametry główne z trzech (ciśnienie doładowania i dawkę paliwa) i nie jest w stanie wpływać na kąt wtrysku/kąt zapłonu. Ponadto z racji ograniczenia konstrukcyjnego samochodu nie jest w stanie wpływać w tak szerokim zakresie na dawkę paliwa jak chip tuning – więc osiągi będą po prostu mniejsze.